leven in liefde - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van johomaartjekat - WaarBenJij.nu leven in liefde - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van johomaartjekat - WaarBenJij.nu

leven in liefde

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg

30 Mei 2006 | Bolivia, La Paz

Lieve allemaal!

Ik ben heel erg blij met jullie bijdragen op mijn website, ook heb ik vernomen dat de discussie in huiselijke kring soms zeer vurig wordt voortgezet! Ga zo door, maar wel de lieve vrede bewaren hoor..

Hier voel ik me als een vis in het water, echt in m´n element ja, zoals sommigen van jullie al opmerkten! Bij de crisisopvang probeer ik nog steeds de kinderen zoveel mogelijk liefde en aandacht te geven en ze ondertussen ook nog iets te leren. Zo heb ik bijvoorbeeld met de grotere kinderen een memory-spel met Engelse woorden gemaakt en de kleintjes probeer ik te leren tellen met behulp van Sneeuwwitje en de zeven dwergen.
Sinds zaterdag is het erg druk, vanmorgen waren er wel 28 kinderen! Dat is erg veel, helemaal aangezien er een paar kleine draakjes tussen zitten die de boel proberen te terroriseren, echt lachen dus! Maar op zich wel moeilijk om hen bij de activiteiten/lessen te betrekken, zij hebben eigenlijk één op één aandacht nodig, ik merk dat als ze dat krijgen, ze best handelbaar zijn.

Op de crisisopvang werken twee begeleidsters, zij werken 24 uurs-diensten, van 8 tot 8 uur ´s morgens, en lossen elkaar af. Één begeleidster op 28 kinderen, niet voor te stellen.. Logischerwijs is er weinig aandacht voor de individuele kinderen, maar naar mijn idee heeft dit ook wel met een verschil in visie te maken. De opvang wordt hier echt gezien als een plek waar de kinderen slapen en eten krijgen, meer niet.
Toen ik vorige week even aan het rondlopen was met een babietje dat anders de hele dag in haar bedje zou liggen, werd me verteld dat ik dat beter niet kon doen, straks zou het nog aan mijn armen wennen.. Toen ik dit aan mijn Nederlandse begeleidster vertelde was zij het hier tot mijn verbazing mee eens! Als het betreffende babietje teveel aandacht van mij zou krijgen, zou zij het straks thuis, waar ze dit misschien nooit krijgt, extra moeilijk hebben...
Ben benieuwd hoe jullie hier over denken, want ik kan me er totaal niet in vinden! Misschien weet ik niet genoeg van de ontwikkeling van babies, dus ontwikkelingspsychologen, pedagogen, moeders, laat je expertise op dit punt spreken!

Afgelopen week is er een jongetje van vijf jaar aangekomen, zo één die ik het liefst mee zou willen nemen.. Hij was de eerste dagen ontroostbaar om zijn moeder aan het huilen, dat wordt door de leidsters afgedaan met ´als je nu niet stopt met huilen komt je moeder je helemaal nooit meer halen!´ Ik ben de enige die hem probeert te troosten en hem knuffelt, zo aandoenlijk toen hij uitgeput van het huilen in mijn armen in slaap viel.. Kippenvel..

Ik ben van mening dat iedere vorm van liefde die het kind ontvangt een positieve uitwerking heeft. Kan me niet vinden in het standpunt ´wat je niet kent kan je ook niet missen´, wat door enkele mensen die ik hier heb gesproken wordt aangehangen. Ik vind dat een kind moet weten hoe het behandeld en liefgehad hoort te worden, al duurt dit misschien maar heel kort en keert het daarna weer terug naar een liefdeloze thuissituatie.
Ik ben zo bevoorrecht dat ik in mijn leven veel liefde heb mogen ontvangen, waardoor ik nu ook veel kan geven. Ik wens alle kinderen hier en waar dan ook hetzelfde toe, op naar een liefdevollere wereld!

Liefs, Maartje

  • 12 Juni 2006 - 15:43

    Renske:

    Hoi Ma!
    Heb de kwestie toch even aan een echt (nou, bijna echte)psychologe voorgelegd (Fan is bijna afgestudeerd..) zij zegt dat wanneer een kind voor bijvoorbeeld een paar weken regelmatig bij iemand in de armen ligt daaraan gaat wennen. Wanneer dit achter elkaar steeds bij anderen gebeurt is de kans groot dat het kind later last heeft met hechting in verschillende zaken, omdat het hecht proces is verstoord. Vind het jammer maar het schijnt dus wel waar te zijn wat die begeleider van je heeft gezegd. Succes verder en ik denk veel aan je!! xx

  • 30 Mei 2006 - 07:10

    Moets:

    Lieve Maart, ik ben verbijsterd. Als enige reden waarom de leidsters zo afstandelijk met de kinderen omgaan kan ik bedenken dat ze handelen uit zelfbescherming. De kinderen leven in een situatie waar door de leidsters geen verandering is aan te brengen. Wat een inpact moet dat hebben op de moedergevoelens van een vrouw. Door zo afstandelijk met de kinderen om te gaan is misschien de enige mogelijkheid om dit werk 12 uur per dag vol te houden. Vanuit de kinderen gezien is dit naar mijn gevoel een ontroostbare situatie. Voor jou is het ook niet makkelijk om je tegen de gevestigde orde te verzetten, maar ik ben van mening dat liefde voedsel voor de ziel is; iets waar je niet buiten kunt. Maartje, niemand is hetzelfde en het zal voor heel veel mensen misschien wel moeilijk zijn om liefde aan deze kinderen te geven zonder er zelf aan onderdoor te gaan. Ik wens je daarom heel veel kracht toe. Ga verder met wat je hart je ingeeft. We houden van je,
    het thuisfront.

  • 30 Mei 2006 - 17:27

    Anne:

    He Mart! Ik zie het al helemaal voor me hoe jij daar de wereld aan het verbeteren bent, serieus! Ok, het is op lokaal niveau, en voor korte duur, maar als niemand het doet...Ik ben het helemaal met je eens wat betreft individuele aandacht. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat (dweilen met de kraan open? water naar de zee dragen?)maar alles wat je kunt geven, moet je geven. Zo'n babietje de hele dag in een bedje laten liggen, ongelooflijk. Afschuwelijk dat dat realiteit is. Natuurlijk moet je zo'n kind knuffelen, totdat je erbij neervalt! Dan weten ze in ieder geval dat het bestaat, liefde. Worden er veel kinderen geadopteerd door Europeanen / N-Amerikanen? Sterkte jij! X

  • 31 Mei 2006 - 05:38

    Walter:

    Maartje,
    Eigenlijk ben ik tegen al dat bemoei van westerlingen in die andere culturen. Arme landen wil ik het niet noemen. Want arm ben je pas als je weet wat rijk is. Mensen daar leven primitief maar zijn volgens mij gelukkig met wat ze hebben. Ik ben ook van mening dat ``wij`` niet moeten laten zien wat ze daar niet hebben. Juist daar worden ze arm van.
    Nu jij daar zit, denk ik vaker over deze zaken na en heb ik mijn mening al wat bij moeten stellen. Want als je daar als vrijwilliger aan het werk gaat om mensen te helpen en liefde te geven heb ik daar toch zeker veel respect voor.
    Mensen helpen en liefde geven moet altijd kunnen en daar is volgens mij nog nooit geen mens of kind slechter van geworden.
    Werk op gevoel en niet op verstand.

    Veel succes en sterkte
    Groet, Walter (lievelingsneef toch!!)

  • 07 Juni 2006 - 19:32

    Renske:

    He lieve Ma!
    Echt niet te geloven! Ik ben dan geen moeder, psychologe of wat dan ook, maar ben van mening dat je er zeker niets mee bereikt wanneer je die kinderen geen liefde of aandacht geeft. Dus ga, wat mij betreft door met knuffelen etc.Klinkt trouwens zo cool allemaal wat je doet, respect! Dikke kus!

  • 09 Juni 2006 - 09:39

    Marieke:

    Hey lieve maartje, Ga zo door! Knuffel en hou vast zoveel als je kan, elke ervaring van veiligheid en warmte is er één. Tuurlijk krijgt die baby het straks wat moeilijker als het weer anders gaat als dat ie gewend is, maar dit weegt niet op tegen de goede ervaring van daarvoor.
    PS: Zorg je ook nog een beetje voor jezelf?

  • 11 Juni 2006 - 17:02

    Rosa:

    Heeee Lieve Maart, kan mij ook zeker niet vinden in het standpunt dat wat je niet kent je dat ook niet kan missen, wat een onzin zeg, bij babytjes die in een couveuse liggen wordt volgens mij al gestimuleerd dat ouders er moeten zijn en tegen de babytjes moeten praten en ze af en toe aanraken zodat de babytjes weten dat ze niet alleen zijn... Nee, precies, ga die kinderen maar heel veel liefde geven! Volgens mij ben je er echt super goed werk aan t doen! Dikke kussen!

  • 11 Juni 2006 - 17:02

    Rosa:

    Heeee Lieve Maart, kan mij ook zeker niet vinden in het standpunt dat wat je niet kent je dat ook niet kan missen, wat een onzin zeg, bij babytjes die in een couveuse liggen wordt volgens mij al gestimuleerd dat ouders er moeten zijn en tegen de babytjes moeten praten en ze af en toe aanraken zodat de babytjes weten dat ze niet alleen zijn... Nee, precies, ga die kinderen maar heel veel liefde geven! Volgens mij ben je er echt super goed werk aan t doen! Dikke kussen!

  • 11 Juni 2006 - 17:04

    Rosa:

    Ben t er zelfs zo niet mee eens, dat ik vond dat ik t er twee keer op moest zetten, sorry foutje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2006

mooie herinneringen, nieuwe kansen

09 Oktober 2006

Jungle-Jane

22 September 2006

Valentijnsdag (op 21 september?? Lekker dwars!)

09 September 2006

Heerlijk La Paz

24 Augustus 2006

Hela hola kindercola!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 7779

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: