Heerlijk La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van johomaartjekat - WaarBenJij.nu Heerlijk La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van johomaartjekat - WaarBenJij.nu

Heerlijk La Paz

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg

09 September 2006 | Bolivia, La Paz

Oeioei, het is al weer even geleden dan jullie van m´n belevenissen mochten meegenieten, maar er is hier dan ook zo veel te doen..!! Ik leer steeds meer leuke mensen kennen en ontdek dat er steeds meer leuke dingen zijn om te doen, vooral wat het vrijwilligerswerk betreft.
Ik heb een aantal straatjongens leren kennen die een eigen krant uitgeven (soort ´daklozenkrant´ dus), echt lachen met die jongens, ben de krant nu bij een aantal restaurantjes aan het proberen aan de man te brengen.
Vorig weekend ben ik naar Yanacachi geweest, ben echt verliefd op die plek en op de jongens!! Ik had een enorme tas met kleding mee, dus de volgende dag liep iedereen erbij zoals Jannus en Froukje (m´n bro en sista) even geleden.. Een zeer stoer type was er met de rood met goude Puma-schoenen aan de haal gegaan, hij heeft de hele dag door het dorp lopen flaneren, al checkend of zijn schoenen nog wel ´goed zaten´, echt zo hilarisch!
Op zaterdag gingen we op pad om sinaasappels te plukken, het stikt daar van de sinaasappelbomen (eigenlijk was het meer sinaasappels jatten aangezien de bomen ook eigenaren hebben). Natuurlijk beklommen alle schoffies de hoogste boom om voor mij de mooiste sinaasappel te plukken, dit kon ik natuurlijk niet weigeren.. Zodoende kan ik jullie vertellen dat het eten van 40 sinaasappels op een ochtend niet echt aan te raden is, je hele mond is dan namelijk stuk van het zuur, maar de jongens waren erg content dat ik het me zo liet smaken!
In de vallei van Yanacachi is een rivier waar we in hebben gezwommen, echt genieten (helaas geen tijd over om een dam te bouwen, staat op het programma voor de volgende keer in het kader van de ´culturele uitwisseling´)!
Al met al een heerlijk weekend, voor herhaling vatbaar, dus volgende week weer!

Bij de crisisopvang waren het zalige weken, er waren een aantal heerlijke ´terroristjes´, die zich door niemand lieten mennen als ik er niet was en zich aan mijn zijde als engeltjes gedroegen. Helaas zijn al mijn stiekeme favorieten van de week vertrokken, dat blijft toch moeilijk, vooral omdat ik niet weet waar zij heen gaan en hoe ze het daar zullen hebben. Als kinderen terug naar huis gaan, waar ze worden mishandeld, is dat een vreselijk idee, maar aan de andere kant zijn ze thuis misschien wel beter af dan in een tehuis, waar ze helemaal geen aandacht krijgen...
Maar ondertussen vermaken we ons gelukkig heel goed, van de week pepernoten gebakken, ´lekker, maar veel te klein, die Nederlandse koekjes´! Oh, en de kids zijn er na het zien van foto´s van mijn ouders achter waarom ik blond ben.. Het is een mix van het bruine haar van m´n moeder en het witte van m´n vader! Ik heb een demonstratie (mengen van verf) gekregen over hoe dit in z´n werk gaat.
Vanavond houden we weer een disco, dus de kids zijn de hele middag hun danspasjes al aan het oefenen!

Nog even een impressie van La Paz voor die liefhebber:
Het is hier overdag zo rond de 15 graden, in de zon een stuk warmer. De ergste kou is voorbij, het was de afgelopen week een paar dagen lekker warm, dus ik had het idee dat de winter zo ongeveer voorbij was. Maar nee, we wachten nu met z´n allen tot het drie dagen achter elkaar regent, daarna begint de zomer, zo weet iedere Paceño (en ik nu gelukkig ook)!
Aangezien er niet veel banen bij werkgevers zijn en geen sociale zekerheid, is vrijwel iedere Boliviaan ´zelfstandig ondernemer´. Overal op straat zijn mensen dus spullen aan het verkopen, oud karton, lege colaflessen, bossen kamille, koekjes, autoonderdelen, je kan het zo gek niet bedenken.. Soms zitten er oude vrouwtjes met 10 aardappelen op een kleedje! Zo kwam ik laatst een vrouwtje met zo´n 50 mandarijntjes, netjes gerangschikt op bananenbladeren, tegen. Dus ik dacht, laat ik het vrouwtje ´los´ maken, alle kinderen van de crisisopvang een mandarijn, iedereen blij.. Fout gedacht, mooi niet dat het vrouwtje al haar mandarijnen aan mij ging verkopen, wat moest ze anders de hele dag doen? Wat een giller, niet!

Ongelofelijk dat ik hier nog maar een dikke week aan het werk ben, het wordt echt moeilijk om afscheid te nemen.. Ik ga staks een maand door Boliva reizen en daarna naar Peru, begin november begin ik bij ´Mama Alice´ in Ayacucho.

Nou, jullie zijn weer een beetje op de hoogte, ben blij dat ik even een gaatje kon vinden! Ik denk veel aan jullie, al doet m´n mailgedrag anders vermoeden, het is helaas niet anders gesteld met me!!!

Veel liefs en tot snel (?)!

  • 11 September 2006 - 23:23

    Liesbeth:

    Ha Maartje! Wat een heerlijk verhaal! Echt geweldig om te lezen, goede plannen heb je, noujoh, ik ben helemaal weer onder de indruk. En die mandarijntjes... hilarisch inderdaad, maar ik kan het me helemaal voorstellen.
    Als je kan zien op welk tijdstip ik dit berichtje zet, dan merk je dat ik nog steeds schijnbaar last heb van een jetlag, maar verder ben ik hier al wel flink aan het integreren. Heerlijk weer is het, en een rosé met een barbeque op de universiteit is dan ook helemaal niet zo verkeerd eigenlijk (uiteraard wel vegetarisch). Zo houd ik mezelf er dan maar bovenop :-) ... ... Bolivia is the best!
    Succes! Geniet van het reizen! xx

  • 12 September 2006 - 11:51

    Frederique:

    Hey Maartje. Heerlijk dat verhaal over die vrouwtje dat je de mandarijntjes niet wilde verkopen... 'Zaken doen' in Peru kan zo frustrerend zijn, maar ook heerlijk ontnuchterend voor ons Nederlanders. Geniet heel erg van je maand vakantie. Daarna zullen we je hard aan het werk zetten. Y no te preocupes: hier zijn de kids ook super! Lieve groeten uit Ayacucho! Ciao

  • 12 September 2006 - 17:58

    Marieke:

    Ha map, Lekker voor je dat de zomer weer bijna begint! En wat een grappig verhaal van de mandarijnenvrouw, dat is nog eens een cultuurverschil. Het afscheid zal je ongetwijfeld zwaar vallen. Heel veel sterkte om goed afscheid te nemen en de kindjes daar weer achter te laten. Je moet maar denken dat ze niet alleen achter blijven want velen zullen je bij zich dragen denk ik! Op zich wel lekker dat je ook even een maand ertussen hebt om te reizen, maar ook om om te kunnen schakelen. Heel veel plezier met zoveel eigen tijd. Tot snel!

  • 12 September 2006 - 20:37

    Egner:

    acuerdate de chachapoyas y ti enes que regresar por aqui besos y cuidate
    acuerdate de egner yaaaaaaa
    chaooo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2006

mooie herinneringen, nieuwe kansen

09 Oktober 2006

Jungle-Jane

22 September 2006

Valentijnsdag (op 21 september?? Lekker dwars!)

09 September 2006

Heerlijk La Paz

24 Augustus 2006

Hela hola kindercola!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 7771

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: