Ontwikkelingssamenwerking / Cooperación - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van johomaartjekat - WaarBenJij.nu Ontwikkelingssamenwerking / Cooperación - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van johomaartjekat - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingssamenwerking / Cooperación

Door: Maartje

17 Juni 2006 | Bolivia, La Paz

Hola queridos!

Ontwikkelingssamenwerking is best een moeilijk begrip. Simpelweg geld in een land pompen zal vaak niet bijdragen tot de ontwikkeling, hulp zal structureel moeten zijn en erop gericht de Bolivianen te ondersteunen zelf het heft in handen te nemen en de situatie in hun land (desgewenst) te verbeteren.

Vrijwilligerswerk is naar mijn mening geen onderdeel van ontwikkelingssamenwerking aangezien het structurele aspect ontbreekt. Vrijwilligers zijn immers tijdelijk aan het werk en zullen zelden of nooit structurele veranderingen op hun werkplek door kunnen voeren. Tevens is het mogelijk dat er door de aanwezigheid van vrijwilligers minder Boliviaanse werknemers worden aangenomen en zou vrijwilligerswerk dus negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid kunnen hebben.
Niet dat het vrijwilligerswerk hierdoor nutteloos is, ik ben in de eerste plaats aan het werk voor de kinderen en niet voor de ontwikkeling van Bolivia. En de kinderen hebben immers de toekomst, dus draag ik in zekere zin misschien toch bij aan de toekomst van dit land!

Binnenkort zullen we een discussieavond houden en met Boliviaanse studenten en internationale vrijwilligers de ontwikkelingssamenwerking of ´Westerse bemoeienis´ in Bolivia bespreken. Interessant, no ve?!

Wat de samenwerkingsrelatie tussen Nederland en Bolivia betreft, heb ik de volgende informatie van de Nederlandse ambassade verkregen:

Ontwikkelingssamenwerking

Bolivia is één van de partnerlanden waarmee Nederland een structurele ontwikkelingsrelatie onderhoudt. De omvang van het samenwerkingsprogramma met Bolivia bedraagt € 30 miljoen per jaar. De afgelopen jaren is steeds meer toegewerkt naar een sectorale benadering waarbij de sectorale programma’s van de Boliviaanse autoriteiten uitgangspunt zijn en de programma-uitvoering in handen is van de Boliviaanse overheid, maar wel met stricte inhoudelijke en financiële controle door de ambassade. Naast deze sectorale programma´s is er echter ook ruimte voor projecten met het maatschappelijk middenveld en met de private sector.

In de door Nederland gesteunde programma’s en projecten wordt nauw samengewerkt met andere bilaterale en multilaterale donoren en met Nederlandse MFO´s/ NGO´s actief in Bolivia. Tussen de ambassade in La Paz en de Nederlandse MFO´s/NGO´s (incl. SNV) vindt halfjaarlijks overleg plaats om de verschillende activiteiten op elkaar af te stemmen en te zoeken naar complementaire vormen van samenwerking. Hierover worden concrete afspraken gemaakt. Nederland behoort tot de grootste bilaterale donoren in Bolivia en speelt een leidende rol op het terrein van donorcoördinatie en –harmonisatie.

De hoofddoelstelling van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid blijft armoedebestrijding. Dit betekent dat alle Nederlandse interventies direct of indirect moeten bijdragen aan vermindering van de armoede in Bolivia. Het bilaterale samenwerkingsprogramma met Bolivia bevat verschillende elementen:
ondersteuning van de onderwijssector, verhoging van de productiviteit en het concurrentievermogen van de Boliviaanse economie en versterking van goed bestuur(incl. de verbetering van het ondernemingsklimaat). Speciale aandacht is er voor de transversale thema’s milieu en gender.

La Cooperación al Desarrollo entre Bolivia y Holanda

Bolivia es uno de los países contrapartes con los que Holanda tiene una relación de desarrollo estructural. El programa de cooperación con Bolivia alcanza a € 30 millones por año. En los últimos años, se ha ido trabajando cada vez más hacia un enfoque sectorial en el cual el punto de partida son los programas sectoriales de las autoridades bolivianas y la ejecución de los programas está en manos del gobierno boliviano, pero sujeto a un estricto control financiero y de contenido de la embajada. Además de estos programas sectoriales, también hay espacio para proyectos con la sociedad civil y con el sector privado.

Los programas y proyectos apoyados por los Países Bajos se coordinan estrechamente con otros donantes bilaterales y multilaterales y con organizaciones de co-financiamiento (MFOs) / organizaciones no gubernamentales (ONGs) holandesas activas en Bolivia. La embajada en La Paz y las MFOs / ONGs holandesas (incluyendo SNV) se reúnen dos veces por año para sincronizar las diferentes actividades y buscar modalidades de cooperación complementarias. En este sentido, se llega a acuerdos concretos. Holanda es uno de los principales donantes en Bolivia y desempeña un papel líder en el ámbito de la coordinación y armonización entre donantes.

La meta central de la política holandesa de desarrollo sigue siendo la lucha contra la pobreza. Esto significa que todas las intervenciones holandesas deben contribuir directa o indirectamente a la reducción de la pobreza en Bolivia. El programa de cooperación bilateral con Bolivia cubre varios elementos: apoyo para el sector educativo, mejora de la productividad y competitividad de la economía boliviana y fortalecimiento de la gobernabilidad (incluida la mejora del clima empresarial). Medioambiente y género son dos temas transversales que reciben especial atención.

No me parece mi trabajo voluntario es cooperación al desarrollo, porque no es structural. De repente, voluntarios tienen una influencia negativa al desarollo...?

Gracias para leer y pensar conmigo!

Besos, Maartje

• 22 Juni 2006 - 09:25

Moeder:

lieve Barry,
    Even een reaktie op jouw reaktie. Ga je er niet teveel vanuit dat het een pre is wanneer de vrijwilligers bijdragen aan de ontwikkeling van een bevolking?
    Het welzijns werk dat Maartje op dit moment doet zou ze overal kunnen doen.
    Het verschil is dat in de westerse wereld meer geld beschikbaar is voor dit soort opvang.

• 19 Juni 2006 - 23:40

Barry:

Ik ben er helemaal mee eens dat vrijwilligers (op dit moment) niet als onderdeel van de ontwikkelingssamenwerking moet en kan worden gezien. Het structurele aspect mist gewoon.

Toch ben ik van mening dat ook de vrijwilligers erbij betrokken kunnen worden, maar dan zou daar voor wel al een basis voor moeten zijn. Er zou bijvoorbeeld achter een lokaal project een organisatie moeten staan met een bepaalde werkwijze en structuur waar de vrijwilliger ik kan ondersteunen. Dan wel door het werken met de kinderen (die knuffel, aandacht en liefde geven), dan wel het opleiden/begeleiden van het lokale personeel. Dit zou wel moeten betekenen dat het om vrijwilligers gaan die voorbereid en opgeleid naar bijvoorbeeld Bolivia vertrekken met een duidelijk afgekaderd (hoofd) doel.

Ik ben dus van mening dat die vrijwilligers die naar een land vertrekken om gewoon maar “even” vrijwilligerswerk te gaan doen, geen bijdrage leveren aan de ontwikkeling (met alle respect en waar ik mezelf ook toe bereken). Misschien erg hard gezegd en zeker niet voor iedereen geldig; maar misschien zelfs integendeel! Zoals je zelf ook al aangeeft, door de aanwezigheid van westerse vrijwilligers, is er minder noodzaak in lokaal personeel. Ik geloof dan ook, dat als we echt iets willen veranderen, het van binnen uit moet komen. We hebben het als zo vaak kunnen zien met “ontwikkelingshulp”, dat we niks kunnen afdwingen (in zekere zin is het zelfs subtiele agressie hoe goed de bedoeling ook is).

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van de discussie met de Boliviaanse studenten.

Beso!